LATİFE TEKİN’İN SEVGİLİ ARSIZ ÖLÜM ROMANINDA ATİYE

"ATİYE" IN LATİFE TEKİN'S SEVGİLİ ARSIZ ÖLÜM “SHAMELESS LOVER DEATH” NOVEL

LATİFE TEKİN’İN SEVGİLİ ARSIZ ÖLÜM ROMANINDA ATİYE

 
Author : Nezahat ÖZCAN    
Type :
Printing Year : 6
Number : 20
Page : 211-223
DOI Number: :
Cite : Nezahat ÖZCAN , (6). LATİFE TEKİN’İN SEVGİLİ ARSIZ ÖLÜM ROMANINDA ATİYE. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 20, p. 211-223. Doi: .
    


Summary
Latife Tekin’in (1957) Sevgili Arsız Ölüm (1983) romanı, teknik, muhteva, tiplemeler ve üslup açısından önemli bir başarı yakalar. Romanın muhteva bakımından yeniliği, gerçekle olağanüstünün (kuşların, rüzgârın, kuşkuşotunun, tulumbanın konuşması; peri Sarıkız’ın, Hızır’ın, Azrail’in görünmesi gibi) iç içe geçmiş kurgusudur. Yazımızda romanın baskın kadın karakteri Atiye ve onun bazı uygulamaları üzerinde durulacaktır. Atiye karakterinin, aile bireylerinin mutluluğu için batıl itikatlar, sözlü kültür, gelenek, İslâmiyet kaynaklı uygulamaları tematik olarak incelenerek genç kadının mizaç özellikleri tespit edilmiştir. Şehirle bağlantısı olan; bazı yenilikleri köye taşıyan Huvat Aktaş, bir gün beraberinde Atiye adlı bir kadın ile köye gelir. Bir ayağı -baba ve ailenin iki büyük oğlu dolayısıyla- şehirde olan aile, (denize kıyısı olan bir) şehre göç kararı almak zorunda kalır. Böylelikle köyde başlayan roman, şehirde devam eder. Gelin ve torunla dokuz kişilik ailenin geçim mücadelesini barındıran romanda anne Atiye, önce köye; sonra şehre uyum mücadelesi verir. Anne Atiye yaşları birbirine yakın genç-ergen çocuklarını korumak; aileyi bir arada tutmak; şehirdeki köylülerinin ağzına ailesi ile ilgili laf vermemek amacıyla dinin, geleneklerin, halk tababetinin, batıl itikatların bazı ritüellerini uygular. Atiye, kültürel kodları ve yetiştiği çevre ile uyumlu çarelere sığınır. Büyü-fal gibi batıldan; kargış-beddua gibi sözlü kültürden; sağlık-halk tababeti gibi gelenekten; rüyaya yatma-namaz kılma-Yasin okuma-dua etme gibi İslamiyet’ten gelen bazı fiillere sıklıkla başvurur.

Keywords
Latife Tekin, Sevgili Arsız Ölüm, Atiye, ritüel.

Abstract
Sevgili Arsız Ölüm “Shameless Lover Death” is one of Latife Tekin's most successful novel in technics, content, typing and writing literal style. The novel's content has lots of unbelievable and unusual actions such as birds, winds, ‘kuşkuşotu’ and pumps talking, appearing of Azrail and Hızır to the novel’s hero. In this article we are going to study "Atiye" as the novel central character and some of her executions. In this article, Atiye's efforts for family member's happiness, her superstition and Islamic sourced wrong beliefs, traditions, oral culture and her temperaments will be thematically explained. Huvat Aktaş, is a man who brought new and modern figures to the village he lives in, one day he comes with a woman called Atiye. The family relays on the father and elder two child moves to a seaside city. According to the family main financial source which are father and elder 2 child’s job, they move to seaside city. Thus novel starts at the village, continues in the city. Sevgili Arsız Ölüm is a story of an originally villager family’s city life. In this point we see Atiye as the central character in the story. Atiye the mother, in order to protect her close aged teenager children, tries to hold the family together and protect them from villager’s gossips she follows some religious traditions, popular medical methods, superstitious and wrong belief rituals. Atiye who cares about her family tries cultural codes and remedies from the nature she came from. She always tries several methods to obtain her family’s peacefulness, for example she follows superstitious beliefs like magic, oral culture such as imprecation, curse, malediction, from traditions she tries the popular medicine, from Islamic worshipping she reads Yasin, pray Istikhara and wait for a dream.

Keywords
Latife Tekin, Sevgili Arsız Ölüm, Atiye, ritüel