REASONS WHY MUSIC TEACHERS PREFER “RECORDER” OR “MELODICA” AS A CLASSROOM INSTRUMENT

MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN SINIF ÇALGISI OLARAK “BLOK FLÜT” YA DA “MELODİKA” TERCİH ETME NEDENLERİ

REASONS WHY MUSIC TEACHERS PREFER “RECORDER” OR “MELODICA” AS A CLASSROOM INSTRUMENT

 
Author : Ajda ŞENOL SAKİN  , Ferda Gürgan ÖZTÜRK  
Type :
Printing Year : 8
Number : 30
Page : 1528-1546
DOI Number: :
Cite : Ajda ŞENOL SAKİN , Ferda Gürgan ÖZTÜRK, (8). REASONS WHY MUSIC TEACHERS PREFER “RECORDER” OR “MELODICA” AS A CLASSROOM INSTRUMENT . International Journal Of Eurasia Social Sciences, 30, p. 1528-1546. Doi: .
    


Summary
Music teachers are generally trained in “recorder”, “guitar”, “bağlama”, and “orff” during their undergraduate education. It has been found out through preliminary interview with music teachers that despite the training they received, the use of melodica in class has recently risen. This situation has led to the question “why do music teachers prefer melodica as the classroom instrument?”. In this research, it is aimed to determine the preference and reasons why music teachers prefer recorder or melodica as their classroom instrument. In the research, to identify the recorder or melodica preferences of music teachers, survey method has been used. In total, 131 music teachers from 43 different cities of Turkey and Nicosia have taken part in the survey. While the statistical data of the study has been analyzed with SPSS-22 program, descriptive analysis has been used to analyze the qualitative data. The number of teachers who prefer recorder and the teachers who prefer melodica have been found very approximate at the end of the study. It has been found out that there is no meaningful difference among their preferences in terms of gender, experience, the level of institution, having taken a recorder education or having taken melodica education; but a meaningful difference in terms of the institution. It has been found out that there is a correlation between the institutions which music teachers work and those teachers’ preference of classroom instrument; and that while the number of teachers who prefer melodica and recorder as classroom instrument is very approximate in state schools, the number of ones who prefer melodica is more than those who prefer recorder in private schools.

Keywords
Recorder, melodica, class instrument, instrument education.music education.

Abstract
Müzik öğretmenlerine lisans eğitimleri süresince genellikle “blok flüt”, “gitar”, “bağlama” ve “orff” eğitimleri verilmektedir. Aldıkları eğitime rağmen müzik öğretmenleri ile yapılan ön görüşme sonucunda, sınıf çalgısı olarak melodika kullanımının arttığı belirlenmiştir. Bu durum müzik öğretmenlerinin sınıf çalgısı olarak neden “melodika” tercih ettikleri sorusunu ortaya çıkarmıştır. Bu araştırmada, müzik öğretmenlerinin sınıf çalgısı olarak “blok flüt” ya da “melodika” tercihleri ve nedenlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada, müzik öğretmenlerinin sınıf çalgısı tercihlerini belirleyebilmek amacıyla alan taraması (survey yöntemi) kullanılmıştır. Araştırmaya, Türkiye’nin 43 farklı şehri ile Lefkoşa’da görev yapan 131 müzik öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın istatistiksel verileri SPSS-22 programı ile çözümlenirken nitel veriler betimsel analiz yapılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda blok flüt ve melodika tercih eden müzik öğretmenlerinin sayısı birbirine çok yakındır. Müzik öğretmenlerinin sınıf çalgısı tercihlerinin cinsiyet, deneyim, çalışılan kurumun seviyesi, blok flüt eğitimi almış olmak ve melodika eğitimi almış olmak değişkenleri açısından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olmadığı fakat çalışılan kurum açısından anlamlı bir farklılık bulunduğu belirlenmiştir. Sınıf çalgısı olarak blok flüt ya da melodika tercih eden ve devlet okulunda çalışan müzik öğretmenlerinin sayısı birbirine çok yakınken, özel okulda çalışan müzik öğretmenlerinin çoğunun melodikayı tercih etmeleri çalıştıkları kurum ile sınıf çalgısı tercihlerinin arasında bir ilişki olduğunu göstermektedir.

Keywords
Blok flüt, melodika, sınıf çalgısı, çalgı eğitimi, müzik eğitimi.