Summary


TÜRKİYE'DE GİTAR PRATİKLERİNDE ANADOLU MÜZİKSEL ÖĞELERİNİN KULLANILMASI SÜRECİ ÜZERİNE SOSYO-KÜLTÜREL BİR ARAŞTIRMA
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi ve sonrasında bir Batı çalgısı olan gitarın Anadolu müzik kültürüne adapte edilerek kullanılmasını sağlayan sosyo-kültürel nedenleri ve bu adaptasyon sürecinin ne şekilde gerçekleştiğini tarihsel bilgilerin de ışığında analiz etmektir. Cumhuriyet Dönemi müzik politikaları aracılığı ile Türkiye’de Batılaşma hareketinin müziğe yansıması ve bunun bir sonucu olarak klasik gitarın Türkiye’ye hem özgün gitar edebiyatı performansıyla girişi, hem de Türk müziğine adapte edilen bir düzenleme çalgısı olarak girişi konu edilmektedir. 1960’lı yıllardan sonra popüler kültürün de yaygınlaşması sonucunda gitarın Türkiye’ye tekrar ve farklı bir biçimde girişi çalışmada ele alınmıştır. Gitar, Türkiye’de gelişen popüler türlerden olan ‘pop’, ‘rock’ ve ‘protest’ müzik türleri içerisinde de çok aktif olarak kullanılagelmiştir. Çalgının Türk geleneksel ve popüler müzikleri içerisinde eşlik çalgısı ve solo çalgı konumunda yer aldığı ve gerek icrasında ve gerekse imalatında Anadolu kültürüne adapte edilebilmesi için farklı yollar izlendiği üzerinde durulmuştur. Türkiye’de gitar kullanımının Cumhuriyet Dönemi’ne, 1960’lı yıllara, 1980’li yıllara ve günümüze ait farklı dönüm noktaları bulunduğu saptanmıştır.

Keywords
Anadolu Müziksel Öğeleri, Gitar Pratikleri, Müzik Politikası, Sosyo- Kültürel Yapı

References