Abstract


BİLİM-KURGU SİNEMASINDA YENİ MUHAFAZAKÂRLIK: MAVİ KORKU (1999) FİLMİNDE YENİ MUHAFAZAKÂRLIK TEMSİLİ
İdeolojik üretim açısından çok önemli bir araç olan sinema, bu üretimi temsil aracılığı ile gerçekleştirmektedir. Sinema çerçevesi içerisinde yer alan her öğenin arkasında, temsil biçimine ilişkin bir tercih bulunmaktadır. Aynı şekilde sinemasal evrende ideoloji de temsiller üzerinden ifadesini bulmaktadır. Diğer bir ifadeyle toplumsal kurum ve değerlerle, cinsiyet rolleriyle, bireysel mevcudiyetle ilgili yapıtaşları temsilin vazgeçilemez ve yadsınamaz katkısıyla oluşturulmaktadır. Bilim-kurgu sineması iktidarın ideolojik yönelimlerinin en çok temsil edildiği türlerden biridir. Bilim-kurgu sinemasının içerdiği temsil dinamiklerini yeni muhafazakârlığın psikolojik ilkelerine özel bir uygunluk taşımaktadır ve bu nedenle, muhafazakârlığın temsil olanağı bulduğu en önemli mecralardan biri konumundadır. Bu çalışmanın konusunu bilim-kurgu sinemasında yeni muhafazakârlık açısından 1999 tarihli Mavi Korku filminin çözümlenmesi oluşturmaktadır. Bilim kurgu türünün içerdiği yeni muhafazakâr potansiyel dikkate alınarak, Mavi Korku filmindeki yeni muhafazakâr öğeler tür filmi ve ideolojik film eleştirisi yöntemi kullanılarak ortaya çıkartılmış ve sonuç olarak Mavi Korku filminin anlatı yapısından görsel betimlemesine (ikonografi) kadar, yeni muhafazakâr görüşün kültürel dışavurumunu temsil ettiği sonucuna varılmıştır.

Keywords
Bilim-kurgu sineması, Yeni Muhafazakârlık, Tür Sineması



References